1. Yleistä lisäosasta

SmartShip moduuli lisää tuen Postin toimitustavoille Magento 2 -verkkokauppaan. Lisäksi moduulin avulla pakettikortit tulostuvat suoraan hallintapaneelista, joka säästää työaikaa huomattavasti.

Tuetut toimitustavat

  • Postipaketti
  • Pikkupaketti
  • Express
  • Kotipaketti
  • Parcel Connect (ulkomaan lähetykset)
  • Priority Parcel (ulkomaan lähetykset)
  • EMS (ulkomaan lähetykset)

2. Asentaminen

Moduuli asennetaan kuten muutkin Magento 2 -moduulit. Asennus vaatii kokemusta komentorivin ja FTP-ohjelman käytöstä. Tässä ohjeessa lisäosa asennetaan käyttäen komentoriviä. Tiedostot toimitetaan zip-tiedostossa, joka tulee purkaa ennen asennusta.

1. Lataa moduulin tiedostot FTP:llä Magenton app/code kansioon niin, että ne löytyvät osoitteesta app/code/Markup/Smartship. Jos app kansiosta ei löydy code kansiota, tulee se luoda. HUOM! Moduuli tulee ladata app/code kansioon eikä vendor kansioon, koska asennukseen käytetään suoraa latausta eikä Composeria.

2. Mene Magenton juurikansioon käyttäen komentoriviä (SSH tai tietokoneen oma terminaali)

3. Aja komentorivillä seuraavat käskyt:

php bin/magento module:enable --clear-static-content Markup_Smartship
php bin/magento setup:upgrade
php bin/magento setup:di:compile
php bin/magento setup:static-content:deploy en_US fi_FI

4. Moduuli on asennettu onnistuneesti, jos edelliset käskyt eivät aiheuttaneet virheilmoituksia. Seuraavaksi tulee syöttää asetukset.

3. Asetukset

Moduulin asetukset löytyvät Magenton ylläpidosta kohdasta Stores > Configuration > Sales > Shipping Methods > Posti Smartship. Alla olevassa taulukossa on kuvattu asetukset. Toimitustavat on kuvattu erikseen tämän ohjeen kappaleessa 4.

Customer Number Postin logistiikan sopimustunnus
API Key Yhdistetty API-tunnus Unifaunin rajapintaan. Saadaan Postilta tai Unifaunilta.
Mode Tila, testaukseen "Development" ja tuotantoon "Live".
Package Contents Pakettikortille tulostettava paketin sisältö. Esim. "vaatteita" tai "elektroniikkaa".
Print Return Labels Tulostetaanko palautuskortti normaalin pakettikortin yhteydessä.
Print Return Labels For Ne toimitustavat, joiden kanssa tulostetaan palautuskortti.

HUOM! Lisäksi SmartShipin API-tunnuksia tehdessä Unifaunin järjestelmässä on syötettävä Developer ID. Se on 0050000035.

4. Toimitustavat

Moduulissa on erikseen asetukset kaikille toimitustavoille. Jokaiselle toimitustavalle on kolme eri asetusta:

[Toimitustapa] Title Kassalla näytettävä nimi toimitustavalle.
[Toimitustapa] Enabled for Checkout Näytetäänkö toimitustapa kassalla.
[Toimitustapa] Pricing Toimitustavan hinnoittelu
[Toimitustapa] Free Shipping Amount Threshold Ilmaisen toimituksen raja

4.1 Hinnoittelu

Toimitustavat on mahdollista hinnoitella painoluokittain. Silloin "Maximum Weight (kg)" kenttään syötetään maksimipaino ja "Cost" kenttään toimituskulun hinta. Jos toimituskuluille haluaa kiinteän hinnan, syötetään hinnoittelutaulukkoon ainoastaan yksi hinta ja maksimipainoksi toimitustavan suurin sallittu paino. Toimitustapaa ei näytetä kassalla, jos tuotteiden yhteenlaskettu paino ylittää hinnoittelussa määritellyn suurimman painon. Ominaisuus on hyödyllinen, jos verkkokauppa myy painavia tuotteita eikä toimita esimerkiksi Postipaketilla yli 35 kg paketteja.

Kansainvälisten lähetysten hinnoittelu

Kansainvälisiä toimituksia hinnoiteltaessa syötetään lisäksi maakoodi tai maksuvyöhykekoodi. Alla on listattu kunkin toimitustavan maksuvyöhykekoodit. Maksuvyöhykekoodeja kannattaa käyttää, koska silloin useamman maan saa hinnoiteltua kerralla.

Priority Parcel ja EMS -maksuvyöhykekoodit: numero väliltä 1-4, katso maat täältä.
Parcel Connect: UP1 - UP8, katso maat täältä.

Maksuvyöhykekoodi syötetään Country (ISO Code) kenttään maatunnuksen sijasta.

Jos jollekin maalle ei löydy hinnoittelutaulukosta maa- tai maksuvyöhykekoodia, niin sitä ei näytetä toimitustapana kassalla ko. maan asiakkaille.

4.2 Noutopistehaku

Noutopistehaku näytetään kassalla Postipaketille. Valittu noutopiste välittyy automaattisesti pakettikorttiin.

5. Pakettikortit

Pakettikortti tilaukselle luodaan Magenton hallintapaneelista. Pakettikortti voidaan luoda ainoastaan silloin, jos asiakas on valinnut kassalla toimitustavaksi Postin toimitustavan.

1. Mene hallintapaneelista Sales > Orders ja valitse haluamasi tilaus

2. Klikkaa oikeasta yläkulmasta Ship.

3. Kun New Shipment sivu on avautunut, skrollaa sivun loppuun ja ruksita Create Shipping Label. Klikkaa Submit Shipment

4. Seuraavaksi toimitukseen pitää lisätä toimitettavat tuotteet. Klikkaa Add Products to Package ja valitse toimitettavat tuotteet. Lopuksi klikkaa Add Selected Products to Package.

5. Klikkaa Save. Lähetys luodaan Postille ja pakettikortti ladataan Postin palvelimelta.

6. Seuraavaksi tulostetaan pakettikortti. Klikkaa tilausnäkymässä vasemmasta valikosta Shipments ja klikkaa lähetystä.

8. Klikkaa Print Shipping Label, jolloin pakettikortti ladataan PDF-muodossa tulostettavaksi.

Vaikka pakettikortin tekemisessä on useita eri vaiheita, onnistuu se lyhyen harjoittelun jälkeen hyvin nopeasti.

6. Postiennakko

6.1 Asentaminen

Postiennakko-moduuli asennetaan samalla tavalla kuin pakettikorttimoduulitkin. Tiedostot ladataan app/code kansioon niin, että ne löytyvät osoitteesta app/code/Markup/Postiennakko. Seuraavaksi ajetaan käskyt komentorivillä:

bin/magento module:enable --clear-static-content Markup_Postiennakko
bin/magento setup:upgrade
bin/magento setup:di:compile

6.2 Asetukset

  1. Mene Stores > Configuration > Sales > Payment Methods
  2. Syötä Postiennakko kohdan alle asetukset
  3. Klikkaa Save Config
Instructions Kassalla näytettävät ohjeet asiakkaalle. Esim. veloitukset, jos paketti jätetään noutamatta. Ei pakollinen.
Fee Tilaukseen lisättävä veloitus postiennakosta.
IBAN Tilinumero IBAN-muodossa, johon Posti maksaa postiennakon.
BIC-code Pankin BIC-koodi.

Kassalla näkyy postiennakko maksutapana aina, kun asiakas on valinnut jonkin Postin toimitustavoista (pl. pikkupaketti). Muille toimitustavoille ei maksutapaa näytetä.

6.3 Postiennakko usean paketin toimituksissa

Joskus tilaukselle pitää luoda kaksi tai useampia pakettikortteja, esimerkiksi jos viallinen tuote halutaan vaihtaa tai kaikki tuotteet eivät mahdu yhteen pakettiin. Kuitenkin postiennakko peritään usein vain ensimmäisestä paketista, jolloin asiakas maksaa kaikki tuotteet kerralla. Silloin kauppiaan ei tarvitse maksaa useita postiennakkopalkkioita ja tilauksen summaa ei tarvitse jakaa osiin.

Postiennakko on toteutettu moduulissa niin, että oletuksena se tulee kaikkiin paketteihin, kunnes tilaukselle luodaan lasku (Invoice), jolloin tilaus merkitään valmiiksi. Jos siis postiennakkoa ei haluta kuin ensimmäiseen pakettiin, on ensin luotava yksi pakettikortti, sen jälkeen tehtävä lasku Magenton ylläpidosta ja lopuksi tehtävä loput pakettikortit. Muussa tapauksessa kaikissa pakettikorteissa olisi postiennakko ja asiakas joutuisi maksamaan monta kertaa tilauksesta.

6.4 Viitenumeron muodostaminen

Postiennakon viite muodostetaan automaattisesti siten, että tilauksen numeroon lisätään etuliite "10" ja siitä lasketaan viitenumero. Esimerkiksi tilaukselle 55 viitenumero olisi 10553 (10 + 55 + tarkiste). 10 lisätään sen takia, koska viitenumeron minimi on 100, ja tilauksien 1-99 viitenumeroa ei voisi muuten laskea.

Viitenumeroa ei ole toistaiseksi mahdollista syöttää käsin.

7. Noutopisteen tiedot tilaussähköposteihin

Moduuli lisää alla listatut muuttujat saataville order_new ja order_new_guest sähköposteihin. Niiden avulla on mahdollista näyttää asiakkaalle valitun noutopisteen tiedot tilaussähköpostissa.

Muuttuja Kuvaus
smartshipAgentName Noutopisteen nimi, esimerkiksi "Pakettiautomaatti, teknillinen yliopisto"
smartshipAgentAddress Noutopisteen osoite
smartshipAgentPostcode Noutopisteen postinumero
smartshipAgentCity Noutopisteen kaupunki

Esimerkiksi seuraavalla koodilla saa noutopisteen tiedot sähköpostiin.

{{if smartshipAgentName}}
{{var smartshipAgentName}}<br>
{{var smartshipAgentAddress}}<br>
{{var smartshipAgentPostcode}} {{var smartshipAgentCity}}
{{/if}}

Vianmääritys

Alle on koottu yleisimpiä virheilmoituksia ja niiden syyt.

Vika Ratkaisu
SmartShip: Pakettikorttia tehdessä tulee "Party_CustNo: illegal value" virheilmoitus. Customer Number on asetuksissa väärin. Sen tulisi olla Postin logistiikan sopimustunnus, yleensä 6 numeroa.
Toimitustapaa ei näy kassalla. (1) Tuotteet painavat yli asetuksissa määritellyn painon. Huom! Tuotteiden painot tulee olla kilogrammoina eikä grammoina.
Toimitustapaa ei näy kassalla. (2) Tuotteen painoasetuksessa on "This item has no weight" päällä. Toimitustapoja ei näy silloin ollenkaan.
Solteq
Solteq on digitaalisten asiakaskohtaamisten asiantuntija.